Workout voor pas bevallen moeders

Workout voor pas bevallen moeders

De geboorte van een baby en de rol van moederschap gaat gepaard met vele ups en downs. Als personal trainer coach ik dagelijks moeders. Veel van mijn klanten waren zoek naar een workout voor pas bevallen moeders. Ik ontwikkelde daarom een workout die veel verder ging dan alleen maar ‘zwanger en fit’ oefeningen.

Na vele jaren pas bevallen moeders te hebben begeleidt kan je vertellen:

Als professional in de fitnessbranche of welke gezondheid gerelateerde branche dan ook, heb ik een belangrijke rol als het gaat om het fysieke welzijn van nieuwe moeders. Maar niet alleen dat, we spelen ook een rol in haar emotionele en mentale welzijn.

Er zijn vaak omstandigheden na de geboorte die de fysieke gezondheid van de moeder beïnvloeden. Dit heeft ook invloed op hoe ze zich mentaal voelt. Door haar hierbij te coachen, kun je een grote invloed hebben op de kwaliteit van haar leven.

Voordat ik met Baby-Bootcamp® begon had ik er nooit aan gedacht om moeders te vragen naar alle details van de geboorte van hun kindje. Was het een traumatische ervaring? Eerlijk gezegd had ik nog nooit van bekken instabiliteit en een diastase gehoord!

Met Baby-Bootcamp® weet ik nu dat een geboorte ervaring een enorme invloed kan hebben op de manier hoe een nieuwe moeder traint. En hoe je dat doet ontdek je in mijn workout voor pas bevallen moeders.

De 6 belangrijkste vragen

Hieronder staan de 6 belangrijkste vragen die je als pas bevallen moeder kunt stellen als je wilt gaan sporten.

1: Welk soort geboorte heb je tijdens de bevalling gehad?

Misschien was er wel sprake van een traumatische ervaring. Alle details van de geboorte worden vaak over het hoofd gezien. Maar als coach heb ik een belangrijke rol en bevindt ik me in een unieke positie.

Ik heb namelijk veel verhalen gehoord moeders en meer geleerd over de geboorte. Ook heb ik als vader meerdere malen een geboorte meegemaakt. Zo kan ik pas bevallen moeders helpen met trainen of eventueel doorverwijzen.

Belangrijk is om te weten is wat voor soort bevalling jij hebt gehad. Was er sprake van een vaginale bevalling of heb je een keizersnede gehad. Vergeet ook niet dat er voor heel veel vrouwen nog steeds een stigma heerst rondom een keizersnede.

Dus het is belangrijk om hier bewust van te zijn en hier gevoelig mee om te gaan. Weet ook dat er bij geen enkele bevalling sprake is van schaamte.

2: Heb je een keizersnede gehad?

Heb je een keizersnede gehad, dan zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Denk aan de impact die de ingreep heeft gehad op jouw functioneren maar ook op je buik spieren.

Goed is om daar eens extra stil bij te staan mochten er complicaties zijn geweest, of je alle controles hebt gehad en of je toestemming hebt gekregen om weer te gaan sporten.

Wanneer je een vaginale bevalling hebt gehad, dan dien je ook rekening te houden met een aantal gevoelige zaken. Het kan namelijk een emotionele of fysiek traumatische geboorte zijn geweest, of beide. Een belangrijke vraag die je jezelf kunt stellen is of je voldoende ondersteuning hebt gehad van een verloskundige pincet of vacuümpomp. Dit verhoogt namelijk het risico op één of andere vorm van een blessure of klacht.

Fysieke en emotionele klachten die een pas bevallen vrouw kan krijgen wordt overigens ook behandeld in de Baby-Bootcamp® fitness opleiding voor pas bevallen moeders.

3: Zijn er problemen met darm en blaasfunctie?

Of er nu wel of geen sprake was van een traumatische bevalling, een nieuwe moeder kan problemen krijgen zoals incontinentie of problemen met darm en blaasfunctie.

Kans is groot dat je er nog nooit met iemand over hebt gesproken. Dit kan zijn omdat je je schaamt of dat je geen controle hebt over je blaas. Kan ook zijn dat je gelooft dat lekken na de bevalling heel ‘normaal’ is. Zou het zo kunnen zijn dat andere mensen dit jou hebben aangepraat? Als coach is het dan ook belangrijk dat ik luister en dat ik jou vertel dat incontinentie na de bevalling vaak voorkomt maar nooit een ‘normale’ situatie is.

Maar liefst één op de drie vrouwen heeft tijdens de zwangerschap last van incontinentie. En bij veel vrouwen houdt dit aan na de bevalling. Het is dus heel aannemelijk dat veel moeders die na de zwangerschap weer willen gaan sporten hier last van hebben.

Incontinentie kan een teken zijn van een verzwakking van de bekkenorganen of van een zwakte in de anale sluitspieren. Het is dus van groot belang dat er een goede diagnose wordt gesteld en dat er een gepaste training wordt aangeboden.

Wanneer ik nieuwe moeders ga begeleiden, dan laat ik weten dat ze mij op de hoogte stellen zodra ze problemen ondervinden. Vooral als dit tijdens of na de training optreedt. Het is dan ook nooit aan te raden om door te gaan met de oefening.

Dit is een teken dat de spieren, zoals de bekkenbodemspieren vermoeid zijn. Of er is een ander onderliggend probleem zoals een verzakking van de bekkenorganen.

4: Heb je een diastase?

Bijna alle vrouwen ontwikkelen aan het einde van hun zwangerschap een zekere mate van diastase. Het is dan ook belangrijk dat ik er naar vraag, vooral omdat 40 procent van de vrouwen zes maanden na de bevalling nog steeds een diastase heeft.

Veel moeders maken zich ook zorgen daarover, maar ook over het uiterlijk van hun buik. Maar liefst 66 procent van de vrouwen met een diastase zal ook tenminste één gerelateerde klacht aan de bekkenbodem kunnen hebben. Zoals een urine incontinentie of een verzakking van de bekkenorganen.

Doordat ik op de hoogte bent of er sprake is van een diastase kan ik ervoor zorgen dat ik het optimale trainingsprogramma voor jou opstelt. Dit trainingsprogramma moet als doel hebben dat de kernspieren versterkt worden.

Bij een klant met een diastase, incontinentie of een bekkenorgaan verzakking is het noodzakelijk om de romp spieren te trainen. Denk daarbij aan de bekkenbodemspieren, het middenrif, transversale (diepe) buikspieren en de multifidus spieren (onderrug).

Aan mij als instructeur de eervolle en dankbare taak om jou als moeder te helpen om de stabiliteit en de kracht in het buik en bekkengebied te verbeteren. Het gevolg daarvan zal zijn dat de effecten van de diastase verminderen.

5: Heb je pijn?

Ongeveer 50 tot 90 procent van de zwangere vrouwen ervaart rugpijn of pijn in het bekkengebied of een combinatie daarvan. Na de geboorte kunnen vrouwen pijn blijven ervaren en kunnen zelfs na de bevalling pijn krijgen.

Het trainingsprogramma dat ik opstel zou hier op in moeten spelen, zonder dat de pijn verergert. Van incontinentie en rugpijn is aangetoond dat er verband is tussen de zwangerschap en de bevalling. Het onderzoek toont aan dat de romp spieren en de spieren in de onderrug hier een belangrijke rol spelen.

Als instructeur is mijn trainingsprogramma cruciaal om de spieren van de moeder te versterken zodat dit haar te helpt om de rugpijn, bekkenpijn en incontinentie te overwinnen. Ik heb de overtuiging dat iedere fitness opleiding voor pas bevallen moeders dit zou moeten behandelen.

Een juiste activatie van de stabiliteit spieren en de samenwerking met de oppervlakkig gelegen buik- en rugspieren zal dan ook in mijn  Baby-Bootcamp® trainingsprogramma opgenomen moet worden. Dit leert jou om de core spieren te trainen tijdens de oefeningen.

fitness-opleiding-voor-pas-bevallen-moeders

6: Heb je al eerder getraind?

Ik moet natuurlijk achterhalen of jij tijdens de zwangerschap hebt gesport. Welke sport je hebt beoefend en ook naar wat jou interesse is als het gaat om sporten.

Dit zal jou helpen bij het opstellen van het trainingsprogramma, zodat jij je doel kan bereiken. Ik vergeet ook niet om te vragen of je al eerder bekkenbodem oefeningen of core oefeningen hebt gedaan.

Wanneer dit niet het geval is, of je voert de oefeningen niet goed uit dan is het verstanding om jou eerst de basis aan te leren zodat je de romp spieren gaat ‘ontdekken’ voordat je verder gaat met krachttraining.

Als nieuwe moeders kan dit misschien veel informatie lijken. Maar het stellen van deze vragen zorgen er wel voor dat jij het trainingsprogramma veilig en effectief kan uitvoeren.

Workout voor pas bevallen moeders

Wist je trouwens dat er in het Baby-Bootcamp® programma ook  kant en klare workouts zijn opgenomen? Tijdens veel van deze workouts wordt gebruik gemaakt van een speciale band, de baby belt genaamd. Deze baby belt zorgt ervoor dat je samen met jouw baby kan sporten. Hoe leuk is dat! Meer over de baby belt ontdek je in de onderstaande video.

Zou blijf je na de bevalling veilig, gezond en sterk.

Zeker 85% van de vrouwen krijgt op een bepaald moment in hun leven een baby. Er is dan sprake van een pre- en postnatale fase.  Oftewel de periode voor en na de zwangerschap.

Of je op dit moment nu zwanger bent if in geval van een Baby-Bootcamp® pas een baby hebt gekregen, je zult veel vragen hebben over sporten.

  • Hoe kan ik veilig sporten?
  • In welk trimester mag ik starten?
  • Wat is de juiste manier van trainen na de zwangerschap?

Eén ding is zeker, je zult op zoek gaan naar antwoorden op al die vragen.

Daarom heb ik met Baby-Bootcamp® een workout voor pas bevallen moeders die na de zwangerschap weer willen gaan sporten ontwikkeld. Een compleet workout programma met alle tools, kennis en vertrouwen die je nodig hebt om weer fit en slank te worden na de zwangerschap. Een programma waarmee je geholpen wordt met je gezondheid, fitheid en energie niveau. Maar ook om ervoor te zorgen dat jij als nieuwe moeder weer lekker in je vel komt te zitten. Letterlijk en figuurlijk.

Het is de meest uitgebreide workout voor pas bevallen moeders met baby van 3 tot 9 maanden oud die er beschikbaar is.

Dus naast een workout voor pas bevallen moeders heb je met Baby-Bootcamp® tevens alles wat je nodig hebt om weer 'op gewicht' te komen en je zwangerschaps kilo's achter je te laten.

Ga jij het verschil maken in jouw regio? Wanneer je dat doet, dan creëer je ook een leven en carrière waar je van houdt.

Baby-Bootcamp® workout voor pas bevallen moeders

Geïnteresseerd in de Baby-Bootcamp® workout en het complete programma daaromheen? En wil je hiermee aan de slag zodat jij je algehele gezondheid kunt verbeteren en je energie niveau kunt verhogen. Wil je eerst meer informatie over deze workout voor pas bevallen moeders? Neem dan gerust een kijkje op de volgende pagina: Baby-Bootcamp® workout.

Over de schrijver
Arny is al meer dan 20 jaar ondernemer in de fitnessbranche en mede eigenaar van Baby-Bootcamp®. Daarnaast is hij ook mede eigenaar van Fit aan Zee, een small group studio voor vrouwen en is hij een trotse vader van 4 kinderen.
Reactie plaatsen