Babykoekie erbij?

Page content

Sportoefeningen die je samen met je baby kunt doen

Sportoefeningen die je samen met je baby kunt doen

Nadat je een baby hebt gekregen, hoe snel kun je dan weer beginnen met sporten? En zijn er sportoefeningen die je samen met je baby kunt doen?

Dit zijn vragen die we vaak krijgen bij Baby Bootcamp® maar daar is niet zo maar een antwoord op te geven want elke vrouw is anders. 

“Sommige vrouwen hebben een maand de tijd nodig om weer een beetje in beweging te kunnen komen terwijl andere vrouwen binnen 2 weken al stevig aan het wandelen zijn”. zegt Arny van der Plas, coach bij Baby Bootcamp®.

Welke type bevalling je hebt gehad en de omstandigheden na de geboorte hebben daar alles mee te maken.

Een bevalling met een keizersnede vereist een veel langere herstelperiode dan een bevalling via de natuurlijke weg. Wanneer buikspieren tijdens een keizersnede zijn doorgesneden dan blijven deze na de bevalling zeer gevoelig en kwetsbaar.

 Als je vervolgens te intensief sport en dit gebied te zwaar belast dan kun je alleen maar meer last krijgen en sta je het herstel proces in de weg.

Mocht je tijdens het doen van buikspier oefeningen merken dat het allemaal nog te pijnlijk is, wacht dan vervolgens nog een paar dagen of enkele weken en probeer het dan nog eens. Natuurlijk wil je zo snel mogelijk sportoefeningen samen met je baby doen maar luister goed naar je eigen lichaam is het advies.

Het hangt ook af van het type oefeningen, zo kun je rustig starten met bijvoorbeeld yoga en pilates oefeningen. Dit is namelijk wat zachter voor je lichaam en dit kun je beter oppakken dan bijvoorbeeld hardlopen of bootcamp.

Baby Bootcamp® is daarentegen juist wel prima te doen omdat er tijdens deze les juist wel rekening gehouden wordt met moeders die pas bevallen zijn. Ook als er sprake is geweest van een keizersnede dan houden de coaches daar rekening mee.

Tip: als je voordat je een baby hebt gekregen langdurig op bed hebt moeten rusten in verband met complicaties of je hebt een tweeling of meerling gehad, check dan eerst je arts en of specialist.

Aan de slag

 met sportoefeningen samen met je baby

Wanneer je eenmaal een goedkeuring hebt gekregen van je arts dan adviseren we dat je makkelijke oefeningen gaat oppakken en dit vervolgens rustig gaat bouwen naar wat meer uitdagende oefeningen.

Richt je in eerste instantie op het versterken van je buikspieren om je stabiliteit te verbeteren. Maar doe voorzichtig omdat zwangerschapshormonen je gewrichten losser maken waardoor je gemakkelijk kunt overstrekken en hierdoor kunnen sneller spierblessures ontstaan.

Hierboven zie je de Superman, dit is een basisoefening met je eigen lichaamsgewicht, die is ontworpen om kracht en uithoudingsvermogen in de onderrug, core, billen en hamstrings te verbeteren. Deze oefening verbetert daarnaast ook de kracht in je schouders.

Stap 1: Ga op handen en voeten zitten, je knieen onder je heupen en op heupafstand van elkaar. Je handen recht onder je schouders op de vloer. Span je core door je buikspieren richting je ruggengraat je trekken.

Stap 2: Maak geen zijwaartse beweging en hou je spieren aangespannen. Adem uit en til tegelijkertijd  tegenoverstelde arm en been gelijkmatig omhoog tot ze parallel aan de vloer zijn. Adem in en laat beide langzaam terugzakken naar de beginpositie. Herhaal enkele malen en wissel daarna van arm en been.

Een goed doordacht trainingsplan

Als je knieën bijvoorbeeld instabiel aanvoelen tijdens het sporten doe dan oefeningen die minder zwaar zijn totdat je gewrichten weer sterker zijn. Een goed doordacht trainingsplan maken dat je goed vol kunt houden dat is veel belangrijker dan direct na je bevalling starten.

Wandelen is bijvoorbeeld een prima manier om weer te starten en om weer in shape te komen. Dit is een mooi opstapje naar zwaardere oefeningen.

Hopelijk heb je iets aan deze tips zodat je snel weer kunt beginnen met sportoefeningen samen met je baby. Laat gerust een reactie achter op dit artikel.

Comment Section

0 reacties op “Sportoefeningen die je samen met je baby kunt doen

Plaats een reactie


*