Page content

Fitness opleiding voor pas bevallen moeders

Fitness opleiding voor pas bevallen moeders

De geboorte van een baby en de rol van moederschap gaat gepaard met vele ups en downs. Als personal trainer coach ik dagelijks moeders en was ik op zoek naar fitness opleiding voor pas bevallen moeders. Ik zocht een opleiding die veel verder ging dan alleen maar anatomie en ‘zwanger en fit’ oefeningen.

Na vele jaren pas bevallen moeders te hebben begeleidt kan je vertellen:

Als professional in de fitnessbranche of welke gezondheid gerelateerde branche dan ook, we hebben een belangrijke rol als het gaat om het fysieke welzijn van nieuwe moeders. Maar niet alleen dat, we spelen ook een rol in haar emotionele en mentale welzijn.

Er zijn vaak omstandigheden na de geboorte die de fysieke gezondheid van de moeder beïnvloeden. Dit heeft ook invloed op hoe ze zich mentaal voelt. Door haar hierbij te coachen, kun je een grote invloed hebben op de kwaliteit van haar leven.

Voordat ik met Baby-Bootcamp® begon had ik er nooit aan gedacht om moeders te vragen naar alle details van de geboorte van hun kindje. Was het een traumatische ervaring? Eerlijk gezegd had ik nog nooit van bekken instabiliteit en een diastase gehoord!

Bij Baby-Bootcamp® weten we nu dat een geboorte ervaring een enorme invloed kan hebben op de manier hoe een nieuwe moeder traint. En hoe je een nieuwe moeder begeleid vindt je in onze fitness opleiding voor pas bevallen moeders.

De 6 belangrijkste vragen

Hieronder staan de 6 belangrijkste vragen die je als professional kunt stellen als je gaat om werken met nieuwe moeders.

1: Welk soort geboorte heeft de moeder gehad?

Misschien was er wel sprake van een traumatische ervaring. Alle details van de geboorte worden vaak over het hoofd gezien. Maar als coach heb je een belangrijke rol en bevindt je je in een unieke positie.

Je kunt namelijk naar het verhaal van de moeder luisteren en meer leren over de geboorte. Zo kun jij haar helpen met trainen of eventueel doorverwijzen. Want ook al heb je een fitness opleiding voor pas bevallen moeders gevolgd, soms is samen werken met andere professionals een juiste keuze.

Belangrijk is om te weten is wat voor soort bevalling de moeder heeft gehad. Was er sprake van een vaginale bevalling of heeft ze een keizersnede gehad. Vergeet ook niet dat er voor heel veel vrouwen nog steeds een stigma heerst rondom een keizersnede.

Dus het is belangrijk om hier bewust van te zijn en hier gevoelig mee om te gaan. Herinner de moeder eraan dat er bij geen enkele bevalling sprake is van schaamte.

2: Heeft de moeder een keizersnede gehad?

Heeft de moeder een keizersnede gehad, dan zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Denk aan de impact die de ingreep heeft gehad op haar functioneren maar ook op haar core spieren.

Goed is om ernaar te vragen of er complicaties zijn geweest, of ze alle controles heeft gehad en of ze toestemming heeft gekregen om weer te gaan sporten.

Wanneer de moeder een vaginale bevalling heeft gehad, dan dien je ook rekening te houden met een aantal gevoelige zaken. Het kan namelijk een emotionele of fysiek traumatische geboorte zijn geweest, of beide. Een belangrijke vraag die je kunt stellen is of ze ondersteuning heeft gehad van een verloskundige pincet of vacuümpomp. Dit verhoogt namelijk het risico op één of andere vorm van een blessure of klacht.

Fysieke en emotionele klachten die een pas bevallen vrouw kan krijgen wordt overigens ook behandeld in de Baby-Bootcamp® fitness opleiding voor pas bevallen moeders.

3: Zijn er problemen met darm en blaasfunctie?

Of er nu wel of geen sprake was van een traumatische bevalling, een nieuwe moeder kan problemen krijgen zoals incontinentie of problemen met darm en blaasfunctie.

Kans is groot dat ze er nog nooit met iemand over heeft gesproken. Dit kan zijn omdat ze zich schaamt of dat ze geen controle heeft over haar blaas. Kan ook zijn dat ze gelooft dat lekken na de bevalling heel ‘normaal’ is. Zou het zo kunnen zijn dat andere mensen dit haar hebben aangepraat? Als coach is het dan ook belangrijk dat je luistert en dat je de moeder vertelt dat incontinentie na de bevalling vaak voorkomt maar nooit een ‘normale’ situatie is.

Maar liefst één op de drie vrouwen heeft tijdens de zwangerschap last van incontinentie. En bij veel vrouwen houdt dit aan na de bevalling. Het is dus heel aannemelijk dat veel moeders die na de zwangerschap weer willen gaan sporten hier last van hebben.

Incontinentie kan een teken zijn van een verzwakking van de bekkenorganen of van een zwakte in de anale sluitspieren. Het is dus van groot belang dat er een goede diagnose wordt gesteld en dat er een gepaste training wordt aangeboden.

Wanneer je nieuwe moeders gaat begeleiden laat ze dan weten dat ze jou op de hoogte stellen zodra ze problemen ondervinden. Vooral als dit tijdens of na de training optreedt. Het is dan ook nooit aan te raden om door te gaan met de oefening.

Dit is een teken dat haar spieren, zoals de bekkenbodemspieren vermoeid zijn. Of er is een ander onderliggend probleem zoals een verzakking van de bekkenorganen.

4: Heef de moeder een diastase?

Bijna alle vrouwen ontwikkelen aan het einde van hun zwangerschap een zekere mate van diastase. Het is dan ook belangrijk dat je er naar vraagt, vooral omdat 40 procent van de vrouwen zes maanden na de bevalling nog steeds een diastase heeft.

Veel moeders maken zich ook zorgen daarover, maar ook over het uiterlijk van hun buik. Maar liefst 66 procent van de vrouwen met een diastase zal ook tenminste één gerelateerde klacht aan de bekkenbodem kunnen hebben. Zoals een urine incontinentie of een verzakking van de bekkenorganen.

Doordat jij op de hoogte bent of er sprake is van een diastase kun jij ervoor zorgen dat je het optimale trainingsprogramma voor jouw klant opstelt. Dit trainingsprogramma moet als doel hebben dat de kernspieren versterkt worden.

Bij een klant met een diastase, incontinentie of een bekkenorgaan verzakking is het noodzakelijk om haar core spieren te trainen. Denk dan aan de bekkenbodemspieren, het middenrif, transversale (diepe) buikspieren en de multifidus spieren (onderrug).

Aan jou als instructeur de eervolle en dankbare taak om de moeder te helpen om de stabiliteit en de kracht in het buik en bekkengebied te verbeteren. Het gevolg daarvan zal zijn dat de effecten van de diastase verminderen.

5: Heeft jouw klant pijn?

Ongeveer 50 tot 90 procent van de zwangere vrouwen ervaart rugpijn of pijn in het bekkengebied of een combinatie daarvan. Na de geboorte kunnen vrouwen pijn blijven ervaren en kunnen zelfs na de bevalling pijn krijgen.

Het trainingsprogramma dat jij opstelt zou hier op in moeten spelen, zonder dat de pijn verergert. Van incontinentie en rugpijn is aangetoond dat er verband is tussen de zwangerschap en de bevalling. Het onderzoek toont aan dat de romp spieren en de spieren in de onderrug hier een belangrijke rol spelen.

Als instructeur is jouw trainingsprogramma cruciaal om de spieren van de moeder te versterken zodat dit haar te helpt om de rugpijn, bekkenpijn en incontinentie te overwinnen. Ik heb de overtuiging dat iedere fitness opleiding voor pas bevallen moeders dit zou moeten behandelen.

Een juiste activatie van de stabiliteit spieren en de samenwerking met de oppervlakkig gelegen buik- en rugspieren zal dan ook in jouw trainingsprogramma opgenomen moet worden. Dit leert jouw klant om de core spieren te trainen tijdens de oefeningen.

fitness-opleiding-voor-pas-bevallen-moeders

6: Heeft jouw klant al eerder getraind?

Je moet natuurlijk achterhalen of jouw klant tijdens de zwangerschap heeft gesport. Welke sport ze heeft beoefend en ook naar wat haar interesse is als het gaat om sporten.

Dit zal jou helpen bij het opstellen van het trainingsprogramma, zodat de klant haar doel kan bereiken. Vergeet ook niet om te vragen of je klant al eerder bekkenbodem oefeningen of core oefeningen heeft gedaan.

Wanneer dit niet het geval is, of ze voert de oefeningen niet goed uit dan is het verstanding om haar eerste de basis aan te leren zodat ze de core spieren gaat ‘ontdekken’ voordat je verder gaat met krachttraining.

Als instructeur die met nieuwe moeders werkt, kan dit misschien veel informatie lijken. Maar het stellen van deze vragen zorgen er wel voor dat jouw klant het trainingsprogramma veilig en effectief kan uitvoeren.

Fitness opleiding voor pas bevallen moeders

Wist je trouwens dat in de fitness opleiding voor pas bevallen moeders van Baby-Bootcamp® ook  kant en klare workouts zijn opgenomen? Tijdens veel van deze workouts wordt gebruik gemaakt van een speciale band, de baby belt genaamd. Deze baby belt zorgt ervoor dat de moeder samen met haar baby kan sporten. Hoe leuk is dat! Meer over de baby belt ontdek je in de onderstaande video.

Houd je klanten na de bevalling veilig, gezond en sterk.

Zeker 85% van de vrouwen krijgt op een bepaald moment in hun leven een baby. Als je met vrouwen werkt, is er sprake van een pre- en postnatale fase.  Oftewel de periode voor en na de zwangerschap.

Of je klant nu zwanger is en in geval van een Baby-Bootcamp® pas een baby heeft gekregen, ze zal veel vragen hebben over sporten.

  • Hoe kan ik veilig sporten?
  • In welk trimester mag ik starten?
  • Wat is de juiste manier van trainen na de zwangerschap?

Eén ding is zeker, ze zullen op zoek gaan naar antwoorden op al die vragen.

Daarom hebben wij met Baby-Bootcamp® fitness opleiding voor pas bevallen moeders die na de zwangerschap weer willen gaan sporten ontwikkeld. Instructeurs die de opleiding hebben gevolgd, hebben alle tools, kennis en vertrouwen die ze nodig hebben om deze moeders te helpen. Te helpen met hun gezondheid, fitheid en energie niveau. Maar ook om ervoor te zorgen dat de nieuwe moeder weer lekker in haar vel komt te zitten. Letterlijk en figuurlijk.

Het is de meest uitgebreide opleiding met certificering voor het coachen van moeders met baby van 3 tot 9 maanden oud die er in de branche beschikbaar is. Je leert exact hoe je lessen voor deze doelgroep op kunt starten maar ook hoe je Baby-Bootcamp® zakelijk in de markt kunt zetten.

Dus naast een fitness opleiding voor pas bevallen moeders heb je met de Baby-Bootcamp® instructeurs opleiding tevens alle marketing en zakelijke skills in huis! Op die manier is de stap naar zelfstandige trainer en of een eigen locatie wel heel erg dichtbij.

Ga jij het verschil maken in jouw regio? Wanneer je dat doet, dan creëer je ook een leven en carrière waar je van houdt.

Baby-Bootcamp® instructeurs opleiding: onze fitness opleiding voor pas bevallen moeders

Geïnteresseerd in het Baby-Bootcamp® concept en wil je hiermee aan de slag? Bouw dan een bloeiende carrière op, en sluit je aan bij de Baby-Bootcamp® professionals die zich met alle passie en energie inzetten om de algehele gezondheid van pas bevallen moeders te verhogen. Wil je eerst meer informatie over onze fitness opleiding voor pas bevallen moeders? Neem dan gerust een kijkje op de volgende pagina: Baby-Bootcamp® instructeurs opleiding.

Comment Section

0 reacties op “Fitness opleiding voor pas bevallen moeders

Plaats een reactie


*